Σίγουρα θα τα είχες προσέξει. Αυτά τα παιδιά στο σχολείο τα οποία ξεχώριζαν. Δεν ήξερες για ποιο λόγο ακριβώς ξεχώριζαν ή μάλλον ήξερες. Κι ενώ θεωρούσες άδικο αυτό το διαχωρισμό που γινόταν, πολλές φορές έπιανες τον εαυτό σου κι εσύ ο ίδιος να τα διαχωρίζεις. Δεν ήταν πολλά. Ένα ή δύο σε κάθε σχολείο. Κάποιο από αυτά μπορεί να βρισκόταν και στο τμήμα σου: μαθήτρια σε αναπηρικό καροτσάκι ή κάποιος μαθητής με άσχημα και τεράστια γυαλιά για να βλέπει καλύτερα στον πίνακα καθώς αντιμετώπιζε κάποιο σοβαρό πρόβλημα όρασης, αλλά ακόμα και περιπτώσεις παιδιών τα οποία δεν είχαν κάποια εμφανή διαφορά από τα υπόλοιπα αλλά ωστόσο, όταν ερχόταν η ώρα να πάρουν το λόγο και να διαβάσουν ή να γράψουν κάτι στον πίνακα όλη η τάξη γελούσε με τα «αστεία» λάθη που έκαναν. Σίγουρα έχουμε γελάσει: κι εσύ κι εγώ. Και τώρα που σου γράφω αυτό, έχω στο μυαλό μου συγκεκριμένες εικόνες παιδιών που έτυχε να γνωρίσω σε κάποιο από τα σχολεία που φοίτησα, αλλά δε θα σου τα αναλύσω εδώ.
Σήμερα αποφάσισα να σου παρέχω το πλαίσιο μέσα στο οποίο ανήκουν αυτά τα παιδιά χρησιμοποιώντας κάποια κομμάτια τόσο από τη νομοθεσία της Ελλάδας, όσο και από την προσωπική μου εμπειρία, πρώτα σαν μαθήτρια και μετά σαν εκπαιδευτικός, καθώς αντιλαμβάνομαι πως ακόμα και σήμερα υπάρχει τεράστια άγνοια γύρω από τον ορισμό των «ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών» και των παιδιών που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Αρχικά, πρέπει να αναφέρω πως πολλά από αυτά τα παιδιά, μέχρι και την εποχή που ήμουν και η ίδια μαθήτρια (δεν έχουν περάσει 10 χρόνια που αποφοίτησα!), δεν είχαν καμία απολύτως διάγνωση. Τις περισσότερες φορές, τόσο μαθητές όσο και εκπαιδευτικοί, ειδικά παλαιότερα στο δημοτικό σχολείο, χαρακτηρίζαμε ένα τέτοιο παιδί «χαζό» ή λέγαμε πως απλά «δεν παίρνει τα γράμματα». Πρόσφατα πάλι, έτυχε να ακούσω ανάλογο σχόλιο για κάποιο μαθητή μου. Είναι αισιόδοξο, βέβαια, το γεγονός πως πλέον υφίσταται ένας επίσημος ορισμός για όλες αυτές τις «ιδιαιτερότητες» τον οποίο θα είναι καλό όλοι οι εκπαιδευτικοί και γονείς να γνωρίζουμε.
Μαθητές, λοιπόν, με «ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας κάποιων νοητικών, γνωστικών και αναπτυξιακών προβλημάτων τα οποία επηρεάζουν σημαντικά τη διαδικασία μάθησης και σχολικής προσαρμογής. Τέτοιες δυσκολίες παρουσιάζουν μαθητές με νοητική, οπτική, ακουστική ή κινητική αναπηρία, μαθητές με χρόνια και μη ιάσιμα νοσήματα, με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σαν τη δυσλεξία και το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, μαθητές με αυτισμό και ψυχικές διαταραχές. Πρέπει να γνωρίζουμε πως σχεδόν για όλες τις παραπάνω ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπάρχουν πλέον οι κατάλληλοι διαγνωστικοί έλεγχοι (τεστ) οι οποίοι είναι καλό να πραγματοποιούνται όσο το δυνατόν νωρίτερα, όταν ο γονέας ή ο εκπαιδευτικός υποπτευθούν πως κάποιο παιδί μπορεί να παρουσιάζει κάποια από αυτές, προκειμένου να λάβει την κατάλληλη στήριξη τόσο το ίδιο το παιδί αλλά και η οικογένειά του.
Ακόμη, σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να υφίσταται ο συνδυασμός δύο η περισσότερων αναπηριών και μαθησιακών δυσκολιών. Ένα παράδειγμα είναι αυτό της νοητικής καθυστέρησης η οποία συνυπάρχει με τις μαθησιακές δυσκολίες. Εκτός από τις παραπάνω όμως, στην κατηγορία των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ανήκουν και οι μαθητές που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά λόγω ενδοοικογενειακής βίας και γονεϊκής παραμέλησης. Πρόκειται για κοινωνικούς και συναισθηματικούς περιορισμούς οι οποίοι ανήκουν στην κατηγορία των εκπαιδευτικών αναγκών και με τους οποίους έρχονται αντιμέτωπα αυτά τα παιδιά. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως πολλοί εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουν πώς πρέπει να χειριστούν παιδιά που βιώνουν τέτοιες καταστάσεις. Επιπλέον, μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται και τα παιδιά που έχουν νοητικές ικανότητες και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ την ηλικία τους, καθώς οι συγκεκριμένοι μαθητές χρειάζονται ένα διαφορετικό τρόπο μεταχείρισης σε σχέση με τους υπόλοιπους οι οποίοι ανταποκρίνονται στο μέσο όρο της ηλικίας τους.
Τέλος, στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν συμπεριλαμβάνονται παιδιά με χαμηλή σχολική επίδοση η οποία σχετίζεται με γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Με χαροποιεί ιδιαίτερα που κάτι τέτοιο γίνεται πλέον ξεκάθαρο στη νομοθεσία, καθώς υπάρχουν φορές που μαθητές από άλλες χώρες οι οποίοι βρέθηκαν σε ελληνικά σχολεία, έτυχε να βρεθούν στο στόχαστρο αρνητικών σχολίων όσον αφορά το μυαλό και την επίδοσή τους.
Αν, επομένως, κάποιος γονέας ή εκπαιδευτικός θεωρήσει πως υπάρχουν μαθητές στην τάξη του οι οποίοι παρουσιάζουν κάποιους από τους παραπάνω περιορισμούς είναι επιτακτική ανάγκη να απευθυνθούν στους αρμόδιους φορείς, όπως είναι αρχικά η διεύθυνση του σχολείου η οποία πρέπει να είναι ενήμερη για τους μαθητές και στη συνέχεια στους κατάλληλους ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές και ψυχολόγους, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθητή.
Σε αυτό το σημείο είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί πως ο ίδιος ο εκπαιδευτικός με τις πράξεις του πρέπει να φροντίσει να ενταχθεί ο μαθητής με ειδικές ανάγκες στην τάξη και να τον βοηθήσει να αναπτύξει σχέσεις με τους συμμαθητές του. Ιδιαίτερα σε μικρές ηλικίες, όπως είναι το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο, η παρέμβαση του δασκάλου είναι καθοριστική για την κοινωνικοποίηση αυτών των παιδιών προκειμένου να μη γίνουν θύματα σχολικού εκφοβισμού ή αλλιώς bullying. Η φράση που έχω πάντοτε στο μυαλό μου είναι «όλοι ίσοι, όλοι διαφορετικοί». Όλα τα παιδιά είναι ξεχωριστά και μοναδικά και το καθένα χρειάζεται το δικό του ιδιαίτερο τρόπο αντιμετώπισης, ακόμα και αυτά που δεν αντιμετωπίζουν εκπαιδευτικές ανάγκες. Το ζήτημα είναι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να προσπαθήσουμε να «ξεκουμπώσουμε» το κάθε παιδί, να το βοηθήσουμε να αγαπήσει τη μάθηση και να κάνουμε όσο το δυνατόν πιο ομαλή τη σχολική του προσαρμογή.
Πηγές:
N. 3699/2008 στο ΦΕΚ 199 της 2.10.2008 «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
Ν. 4452/2017 στο ΦΕΚ 17 της 15.02.2017 «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις».
*Για οποιαδήποτε πιθανή απορία και επικοινωνία αφήνετε τα σχόλιά σας από κάτω. Σας ευχαριστώ!
Ποιες είναι οι παγίδες στις οποίες πέφτει ο σύγχρονος άνθρωπος και σαμποτάρει την ευτυχία του
Ποιο είναι το μυστικό για μία ευτυχισμένη ζωή; Τα χρήματα; Ένας επιτυχημένος γάμος; Τα παιδιά; Η καριέρα; Η υγεία; Υπάρχουν «συστατικά» για τη συνταγή της απόλυτης ευτυχίας; Παίζει ρόλο η ευφυΐα και το περιβάλλον στο οποίο γαλουχείται ένας άνθρωπος; Και αν ναι, γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι κατακλύζον...
Ο όρος «sex buddies» ή αλλιώς «φίλοι με προνόμια» δεν είναι καινούριος στο σύγχρονο λεξικό! Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες υπήρχε ήδη από την αρχή της ανθρώπινης ιστορίας και πρόσφατα κέρδισε ένα δικό του τίτλο, μιας και βρίσκεται στο «ζενίθ» του. Οι άνθρωποι που δέχονται ή θέλουν ν’ ανήκουν σε αυτή την κατηγορία όλο και πληθαίνουν. Οι λόγοι φυσικά είναι απλοί και κατανοητοί ... ή μήπως όχι; (ε...
Καθώς μία ακόμη σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος της, και κάνοντας ένα μικρό απολογισμό για όλες εκείνες τις σχολικές καθημερινότητες του παιδιού μας που αναπόφευκτα γέμισαν και τις δικές μας, σαν εικόνες φωτογραφικές πέρασαν από το μυαλό μου όλοι εκείνοι οι τύποι μαμάδων που συνάντησα όλο αυτό το χρονικό διάστημα, που μίλησα, διαφώνησα ή συμφώνησα μαζί τους, που αγχώθηκα...
Πανικός παντού σε όλα τα μέτωπα. Μια κοινωνία πανικοβλημένη και σε βαθιά σύγχυση. Πριν ήταν ο φόβος της οικονομίας και των νοικοκυριών, μετα των αθέων κυβερνήσεων, έπειτα των μεταναστών, της Τουρκίας που θα μας αφανίσει, του ιού που θα κολλήσουμε και θα πεθάνουμε. Τώρα μάλιστα και των εκκλησιών που θα πρέπει να κλείσουν, διότι είναι εστίες μικροβίων και μολύνσεων. Ακόμη και η Θεία κοινωνία μέσα στ...
Πονάει η παραδοχή ότι μερίδιο ευθύνης έχουμε αφ' εαυτού μας, γιατί όταν είχαμε την ευκαιρία να αντιδράσουμε, απλά δεν το κάναμε. Καταπίνουμε πολλά, αμάσητα σκουπίδια. Τοξικά απόβλητα των ατόμων που συναναστρεφόμαστε. Φορτιζόμαστε με αρνητική ενέργεια από τις πράξεις ή την απραξία ατόμων. Σαν μια χοάνη είμαστε, που καταπίνει σχεδόν αμάσητα τα όσα βλέπει και ακούει. Το φίλτρο μας έχει να κάνει με το...
Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από τα θύματα κακομεταχείρισης-κακοποίησης, όπως: τείνουν να είναι παθητικά, εύκολα χειραγωγίσιμα , παγιδευμένα.. σπανίως ακούμε τους ανθρώπους να περιγράφουν τα θύματα κακοποίησης, ιδιαίτερα τα θύματα ενδοοικογενειακής βίας, ισχυρά ή ακόμη και θαρραλέα....
Προσπάθησε να εγκαταλείψεις τα αρνητικά συναισθήματα, που μπορεί να βιώνεις στην καθημερινότητά σου μέσα από διάφορες καταστάσεις. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό, είναι να προσπαθήσεις να αλλάξεις αυτό το συναίσθημα την ώρα που το βιώνεις. ...
Εντάξει ίσως και να επηρεάστηκα λόγω ημέρας σήμερα που σου γράφω… Είναι του αγίου Βαλεντίνου βλέπεις! Ωστόσο, είμαι ταγμένη υπέρμαχος του ότι η ΑΓΑΠΗ γιορτάζει κάθε μέρα...
Όπως λέει ο Σπινόζα «Αν περάσει από το μυαλό κανενός πως το πρόσωπο που αγαπάει συνδέεται και με άλλον, με τον ίδιο ή και πιο στενό ακόμα φιλικό δεσμό, τότε θα νοιώσει μίσος προς το πρόσωπο που αγαπούσε πριν και ζηλοφθονία προς τον άλλον. Το μίσος αυτό προς το αγαπημένο πρόσωπο ονομάζεται ζηλοτυπία».
Η δυναμική αλληλεπίδραση της ζήλιας είναι άρτια συνδεδεμένη με την τάση για έλεγχο. Το άτομο πο...
Πέντε μόλις χώρες ευθύνονται για το 60% του όγκου των πλαστικών που απορρίπτονται κάθε χρόνο στους ωκεανούς του πλανήτη: Κίνα, Ινδονησία, Φιλιππίνες, Ταϋλάνδη και Βιετνάμ.
Εκτιμάται ότι κάθε χρόνο στους ωκεανούς απορρίπτονται οκτώ εκατομμύρια τόνοι πλαστικών σκουπιδιών....
Ο εξερευνητής Κάπτεν Κουκ το ονόμασε Λευκό νησί, όμως πρόκειται για το πιο ενεργό ηφαίστειο της Νέας Ζηλανδίας και χαρακτηρίζεται από πανδαισία χρωμάτων.
Ο Κουκ του έδωσε αυτό το όνομα το 1769, εξαιτίας του λευκού καπνού που βγαίνει συνεχώς από το κρατήρα και καλύπτει τα κίτρινα, μπλε πράσινα και κόκκινα χρώματα που απλώνονται στην επιφάνεια του, από τα η...
Για τον περισσότερο κόσμο, το να βρει την άκρη του τι είναι μια τεράστια μυστική εμπορική συμφωνία της οποίας μάλιστα το όνομα είναι αρκτικόλεξο, είναι εξαιρετικά δύσκολο. Για όποιους δεν έχουν απολύτως καμιά ιδέα από όλα αυτά, καλά ακούσατε: η Διατλαντική Συμφωνία Εμπορίου και Επενδύσεων, η επερχόμενη εμπορική συμφωνία μεταξύ των δύο τεράστιων αγορών που εί...
Ζεις σε μια εποχή που παλεύεις, με νύχια και με δόντια, να κρατηθείς στην επιφάνεια. Παλεύεις να να μην πνιγείς στα κύματα μιας εποχής σάπιας που έχει πνίξει όσα γνωρίζαμε ως σήμερα. Στην διάρκεια αυτή της τρικυμίας, δεν αρκεί το ένστικτο της επιβίωσης και ψάχνεις για μια σανίδα σωτηρίας να σε κρατήσει ακόμα λίγο. ...
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς διαπιστώνουν πως τους λείπουν χρήματα από το πορτοφόλι. Και εκεί που είναι σίγουροι πως μάλλον θα τα έχασαν κάπου στο δρόμο ή θα τα ξόδεψαν κάπου χωρίς να το θυμούνται, ξαφνικά διαπιστώνουν πως τα χρήματα δεν εξανεμίστηκαν ως διά μαγείας, αλλά τα «σούφρωσε» το παιδί τους. Αρχικά για έναν γονιό, μπορεί να είναι ένα μικρό σοκ μια τέτοια διαπίστωση. Ειδικά εάν π...
Κρυμμένο στην καρδιά της παλιάς πόλης της Βαρκελώνης βρίσκεται το Κοιμητήριο των Λησμονημένων Βιβλίων, μια λαβυρινθώδης βιβλιοθήκη με ξεχασμένους τίτλους που δεν εκδίδονται πια. Σ ' αυτή τη βιβλιοθήκη οδηγείται από τον πατέρα του ο δεκάχρονος Ντάνιελ για να επιλέξει ένα βιβλίο από τα ράφια. ...
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φίλων Φανταστικού και η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Hellenic American College (HAEC) παρουσιάζουν στις 3 & 4 Οκτωβρίου 2015 στην Ελληνοαμερικανική Ένωση το ΦANTASTICON 2015, το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο αποκλειστικά για το Φανταστικό!
Το ΦantastiCon έχει στόχο την ανάδειξη και διάδοση της κουλτούρας του Φανταστικού σ...
Χτυπάμε στο μίξερ για 10 λεπτά περιπου το ζαχαρούχο γάλα με την σαντυγι μέχρι να γίνει κρέμα.
Βουτάμε τα μπισκότα μας στο γάλα να μαλακώσουν λίγο και τα στρώνουμε στην πιατέλα μας.
Βάζουμε μία στρώση κρέμας και μέτα άλλη μία στρώση μπισκότων και μετά πάλι κρέμα.
Πασπαλίζουμε από πάνω με την τρούφα η λιωμενη σοκολατα.
Βάζουμε το γλυκό μας στο ψυγείο για τ...
Πόσες φορές σας έχει τύχει να μπείτε σε ένα κατάστημα και να αγοράσετε κάτι το οποίο, στην πραγματικότητα, δεν χρειάζεστε; Πόσες φορές σας έχει τύχει να βγείτε να αγοράσετε κάτι συγκεκριμένο και καταλήγετε με ένα ή παραπάνω άλλα πράγματα στην τσάντα σας, εκτός από αυτό για το οποίο βγήκατε εξ αρχής;
Αυτή είναι η δύναμη της διακόσμησης...
Όταν ο χώρος που ζεις είναι ακατάστατος ή δεν αντιπροσωπεύει την προσωπικότητά σου, μπορεί να σου είναι δύσκολο να αισθάνεσαι άνετα και “σαν στο σπίτι σου.” Παρακάτω σου δίνουμε μερικές συμβουλές, βασισμένες σε έρευνες, που θα σε βοηθήσουν να αισθάνεσαι καλύτερα βελτιώνοντας την κατάσταση του σπιτιού σου.
...