Πώς ορίζουμε άραγε τη ζήλια; Σύμφωνα με τον Βρετανό φιλόσοφο και ειρηνιστή Μπέρτραντ Ράσελ (1872-1970), πρόκειται για μία από τις κυριότερες αιτίες της ανθρώπινης δυστυχίας. Διαβρωτικό συναίσθημα για την ψυχή του ανθρώπου ο οποίος επιθυμεί να αποκτήσει αυτό που δεν του ανήκει και φθονεί τον συνάνθρωπό του ο οποίος το κατέχει.
Στα μικρά παιδιά, όμως, η ζήλια δε λειτουργεί ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Μεταξύ των παιδιών επικρατεί ο εγωκεντρισμός, καθώς έχουν τη δική τους προσωπικότητα και δε θέλουν σε καμία περίπτωση να νιώθουν ότι επισκιάζονται από κάποιο αδερφάκι στην οικογένεια ή από τους συνομηλίκους τους. Είναι γνωστό, άλλωστε, πως η μεγαλύτερη ανταμοιβή για ένα παιδί είναι να αισθάνεται πως το αγαπούν. Για το λόγο αυτό, όταν νιώθει ότι κλονίζεται αυτή η αγάπη, είτε από τους γονείς είτε από τους δασκάλους του, γιατί θεωρεί ότι στρέφουν την προσοχή τους σε κάποιον άλλο, αρχίζει να νιώθει ζήλεια προς το νέο αποδέκτη της αγάπης τους και αντιδρά. Τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν και να δικαιολογήσουν τις πράξεις των ενηλίκων, επομένως στις περισσότερες περιπτώσεις η ζήλια που εκδηλώνουν είναι μία «κραυγή» για παραπάνω προσοχή.
Όπως στους ενήλικες, έτσι και στα παιδιά, η ζήλια είναι ένα σκληρό συναίσθημα το οποίο προκαλεί, όχι μόνο συναισθηματικό, αλλά και σωματικό πόνο. Προκειμένου να βοηθήσουμε τα παιδιά να το ξεπεράσουν δεν πρέπει, αρχικά, σε καμία περίπτωση να τα βάζουμε στη διαδικασία της σύγκρισης. Δυστυχώς, έστω και άθελα μας, οι εκπαιδευτικοί μπορεί να κάνουμε σύγκριση και να δημιουργήσουμε τον ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών μας επαινώντας ή κατακρίνοντας ένα μαθητή μπροστά στους υπόλοιπους. Συμφωνώ πως χρειάζεται, τόσο για την σχολική επίδοση των παιδιών όσο και για την κοινωνική τους εξέλιξη, να επηρεάζονται από θετικά πρότυπα και να ενισχύουν τα κίνητρά τους πάντα για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού στόχου. Ωστόσο, ο δάσκαλος οφείλει να αναγνωρίζει την προσπάθεια όλων των παιδιών και να αντιμετωπίζει το κάθε παιδί σαν μία ξεχωριστή προσωπικότητα με τις δικές της δυνατότητες, επιτυχίες και αποτυχίες.
Το ίδιο ισχύει και για τους γονείς οι οποίοι δεν πρέπει να κάνουν σύγκριση μεταξύ των παιδιών τους αλλά ούτε να τα συγκρίνουν με τους συμμαθητές τους. Ο γονιός οφείλει να ανταμείβει την προσπάθεια όλων των παιδιών του και να καμαρώνει όταν τα βλέπει να κοπιάζουν, καθώς ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές κλίσεις και ταλέντα. Αφιερώστε χρόνο με το κάθε παιδί σας ξεχωριστά για παιχνίδι, διάβασμα ή συμμετοχή σε άλλες δραστηριότητες, όπως είναι για παράδειγμα μία επίσκεψη στον παιδότοπο. Τα παιδιά έχουν ανάγκη τακτικά να περνούν προσωπικό χρόνο με τους γονείς τους χωρίς την παρουσία των αδερφών τους. Συζητήστε μαζί τους για τις επιθυμίες και τα όνειρά τους και δείξτε κατανόηση σε αυτά. Αποδεχτείτε τη διαφορετικότητα των παιδιών σας, άλλωστε, αν το καλοσκεφτείτε, αυτός είναι ο λόγος που τα κάνει τόσο μοναδικά στα μάτια σας και τα λατρεύετε!
Επίσης, είναι επιτακτική ανάγκη το παιδί να εκφράζει τα συναισθήματά του, αναγνωρίζοντάς τα και μιλώντας για αυτά. Όταν ο δάσκαλος ή ο γονιός βλέπει ένα από τα παιδιά του να ζηλεύει και να αντιδρά πρέπει να το πάρει κοντά του και να το βοηθήσει να κατανοήσει τι είναι αυτό που ακριβώς νιώθει και για ποιο λόγο το νιώθει. Είναι λυτρωτικό αλλά και μεγάλης σημασίας για την ψυχική τους ανάπτυξη, να εκφράζουν αυτό που νιώθουν. Αφού σας μιλήσει για το πώς πραγματικά νιώθει, εξηγήστε του τους λόγους για τους οποίους δε χρειάζεται να νιώθει έτσι και στη συνέχεια προτείνετε κάποιους τρόπους ώστε την επόμενη φορά που θα αισθανθεί το συναίσθημα της ζήλιας να καταφέρει να μην επηρεαστεί από αυτό. Πρέπει στα παιδιά συχνά να τονίζουμε, είτε ως γονείς είτε ως εκπαιδευτικοί, πως η αγάπη μας για όλα είναι μεγάλη αλλά εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά. Τα παιδιά πρέπει από μικρή ηλικία να συνηθίσουν στο ότι δεν εκφράζουν όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο τα συναισθήματά τους. Ένας έξυπνος τρόπος για να το πετύχετε αυτό, είναι να χρησιμοποιήσετε ήρωες από κόμικς και να σχολιάσετε τον διαφορετικό τρόπο που ο κάθε ήρωας εκδηλώνει τα συναισθήματα χαράς, ενθουσιασμού, λύπης, αγάπης, θυμού και ζήλιας.
Τέλος, πρέπει, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, να υπάρχουν κάποιοι κανόνες. Αν παρατηρούμε ότι ένα παιδί ζηλεύει και ξεσπά με αποτέλεσμα να χτυπά τα αδέρφια και τους συμμαθητές του ή να μιλά άσχημα πρέπει να θέτουμε κάποια όρια, απαγορεύοντας τις βρισιές και τη σωματική βία. Είναι σημαντικό να τονίζουμε στα παιδιά πως οι άσχημες συμπεριφορές φέρουν και κάποιες λογικές συνέπειες.
"Sometimes, when I look deep in your eyes I swear I can see your soul" James.
«Στήριξα πάνω στον Κώστα κάθε μου στιγμή. Μαζί του να κάνω τα πάντα. Ακόμα και τίποτα να μη γινόταν, ακόμα και να μην κάναμε τίποτα. Ακόμα και αν είχα βαρεθεί. Πάμε εκδρομή; Πάμε, αν και ήδη βαριόμουν. Αλλά δεν μπορούσα. Είχα εγκλωβιστεί τελείως. Κάτι σαν εθισμός. Εξάρτηση. Έφτιαξα μια εξαρτητική σχέση. Και έγινα «ζητ...
Το ταξίδι στην πνευματικότητα δεν λέγεται “ταξίδι” χωρίς λόγο . Είναι πραγματικά ένας δρόμος με λακκούβες, βράχια, γκρεμούς, καμία φορά βρέχει, ίσως και να καταλήγει σε αδιέξοδα που σε αναγκάζουν να γυρίσεις πίσω και να χαράξεις νέο δρόμο. Παρόλα αυτά είναι το πιο όμορφο ταξίδι, δίνει χρώμα στην ζωή, δίνει νόημα στην ύπαρξη, ενώνει τους ανθρώπους και ενώνει ένα άτομο, με το “είναι” του. Πέρα από λ...
Σίγουρα θα τα είχες προσέξει. Αυτά τα παιδιά στο σχολείο τα οποία ξεχώριζαν. Δεν ήξερες για ποιο λόγο ακριβώς ξεχώριζαν ή μάλλον ήξερες. Κι ενώ θεωρούσες άδικο αυτό το διαχωρισμό που γινόταν, πολλές φορές έπιανες τον εαυτό σου κι εσύ ο ίδιος να τα διαχωρίζεις....
Κάπου πίσω από το ουράνιο τόξο υπάρχει κάτι το ανορθόδοξο, υπάρχει ένας κόσμος άλλος που επικίνδυνα ομοιάζει με αυτόν που ζούμε.
Κάπου πίσω από αυτή τη χρωματική πανδαισία υπάρχει κι ένας άλλος εαυτός μας ίσως, ίσως να είναι και καλύτερος άνθρωπος από εμάς, ίσως να είναι αυτό που θα θέλαμε να γίνουμε και δεν το καταφέραμε αλλά ίσως και να είναι αυτό που σιχαινόμαστε περισσότερο. ...
Υπάρχει μια αλήθεια πίσω από κάθε στιγμή που ραγίζει η καρδιά σου.
Μια αλήθεια που όσο κι αν προσπαθήσεις να αποφύγεις, θα χρειαστεί να την αντιμετωπίσεις.
Θα έρθεις σε μετωπική μαζί της και δεν θα γλυτώσεις.
Όλοι θα σου μιλήσουν για το χρόνο που θα επουλώσει τις πληγές σου.
Για το χρόνο σα γιατρό. Για το χρόνο που θα σε κάνει να το ξεπεράσεις.
Η αλήθεια όμως είναι πως το σημάδι που σου αφήνε...
Όσο πιο συχνά οι μεσήλικες άνω των 50 ετών ασχολούνται με παιχνίδια αριθμών και λέξεων (π.χ. σταυρόλεξα και σουντόκου), τόσο πιο «κοφτερό» μυαλό έχουν σε προχωρημένη ηλικία, όπως αποκαλύπτουν νέα ερευνητικά δεδομένα....
Η σύναψη και διατήρηση ερωτικών σχέσεων αποτελεί μια δυναμική διαδικασία και απαιτεί την ενεργό συμμετοχή και προσπάθεια και των δύο πλευρών και είναι εξαιρετικής σημασίας για τη συναισθηματική ζωή και κατάσταση του ατόμου. Απο την εφηβεία μέχρι την ώριμη ενήλικη ζωή το κάθε άτομο χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένα θετικά αλλά και απωθητικά στοιχεία χαρακτήρα και συμπεριφοράς που επηρεάζουν αναλόγως ...
Όταν προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε με τον άλλον, όμως δεν υπάρχει κατανόηση στα θέλω του, αλλά και κατανόηση στα δικά μας θέλω, τότε ο διάλογος δεν γίνεται με στόχο την επικοινωνία, αλλά για να εκφράσουμε μια αδικία που μπορεί να νιώθουμε.
Όταν δεν εκφράζουμε με επιχειρήματα τι ακριβώς θέλουμε, γιατί είναι σημαντικό αυτό για εμάς και πως νιώθουμε όταν δεν το έχουμε, ο άλλος δεν θα μπορέσει να ...
Πρόσφατα απόλαυσα μία ακρόαση μαγνητοσκοπημένης συναυλίας της διάσημης πιανίστριας Valentina Lisitsa.
Η σολίστ εκτός από την τεχνική της αρτιότητα και τη δεξιοτεχνία της, σε παρασύρει με το έντονο συναίσθημά της σε μονοπάτια της ψυχής ...
Σε διαδρομές ανεξερεύνητες και βαθιές, σαν τις σπηλιές που το δέος σε κάνει να...
Μια νεοφυής εταιρεία στη Νέα Υόρκη φιλοδοξεί να μπει «σφήνα» στους μεγάλους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας με ένα σύστημα κοινοτικών μικροδικτύων που βασίζεται στην αγοραπωλησία της ενέργειας που παράγουν οικιακά φωτοβολταϊκά σε στέγες.
Το μικροδίκτυο Brooklyn Microgrid αξιοποιεί μια τεχνολογία με την ονομασία «TransActive Grid», η οποία αποτελείται τόσο α...
Η ρύπανση, «μία από τις μεγάλες υπαρκτικές προκλήσεις της Ανθρωπόκαινου εποχής», σκοτώνει 9 εκατομμύρια ανθρώπους ετησίως. Αυτός ο αριθμός είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των θανάτων που προκαλούνται από το κάπνισμα, τρεις φορές περισσότεροι θάνατοι από AIDS, φυματίωση και ελονοσία σε συνδυασμό και 15 φορές περισσότεροι θάνατοι από πόλεμο και...
Μπορεί ο ΕΟΦ να διευκρινίζει πως πρόκειται για προληπτικό μέτρο, ωστόσο χρειάζεται μεγάλη προσοχή από τους καταναλωτές. Τι διαμηνύει στις εταιρείας παραγωγής και διανομής ...
Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις. είναι από την Ελληνική γλώσσα.. (βιβλίο Γκίνες)
Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ’ αυτήν δεν υπάρχουν όρια.
(Μπιλ Γκέιτς, Microsoft)...
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να σε φοβάμαι…
Ενώ εσύ μου φώναζες, τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…
Ενώ εσύ μου φώναζες, με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύ...
Ένας διαζευγμένος και στοργικός πατέρας μιας 9χρονης κόρης συναντά μια όμορφη γυναίκα από το παρελθόν του, που συμβαίνει να μην της αρέσουν τα παιδιά....
Η μέρα ξεκινάει μέσα σε έναν κήπο που δημιουργείται, γεννιέται και ζωντανεύει με τη δύναμη της φαντασίας, έναν κήπο γεμάτο μεταμορφώσεις, όπου η βροχή γίνεται ποτάμι, το ξύλο βάρκα, το φύλλο γίνεται πιάτο.
...
Ετοιμάζουμε πρώτα τη βάση: βάζουμε τα μπισκότα και το βούτυρο στο μούλτι και τα πολτοποιούμε. Απλώνουμε το μίγμα σε μια ταρτιέρα με διάμετρο 20 εκ. και ψήνουμε τη βάση για 10′ περίπου. Την αφήνουμε να κρυώσει και στο μεταξύ ετοιμάζουμε την κρέμα...
Τα λούλούδια δίνουν χρώμα και άρωμα στο χώρο μας και μας φτιάχνουν τη διάθεση! Τώρα που μπαίνει η άνοιξη ας στολίσουμε το χώρο μας με τις ομορφιές της φύσης!
Παρακάτω θα δούμε πέντε τρόπους για να διατηρούμε για περισσότερο καιρό τα λουλούδια στα βάζα μας.
Γεμίζουμε τα 3/4 του βάζου με νερό στο οποίο προσθέτουμε το παρακάτω θρεπτικό μείγμα: 1/4 χλιαρό ...