Τα Τραγούδια του Μάλντορορ: Ένα έργο που άργησε να βρει την εποχή του
Νίκος Γιακουμέλος - Αρθρογράφος24-02-2015
O Μπωντλαίρ, όταν τον κατηγόρησαν για λογοκλοπή, απάντησε πως στη λογοτεχνίαδεν υπάρχει αερόλιθος, δηλαδή γέννηση από το τίποτα. Η φράση πέρασε στις μέρες μας ως γενική παραδοχή και επιχείρημα πολλών, που το βάφτισαν όμως επιρροή. Πέρα από αυτά όμως, αποτελεί μια αδιάψευστη αρχή πως κανένα έργο δε μπορεί να γεννηθεί, να μεγαλώσει χωρίς πρώτα να φιλτραριστεί, να ιδωθεί από το πρίσμα του πολιτισμού και της κουλτούρας του ατόμου που συνέλαβε την αρχική ιδέα, τον καλλιτέχνη. Για αυτό λοιπόν, έργα που παρουσιάζονται να μην έχουν καμία σχέση με την εποχή τους, καμιά συνάφεια με τα όσα γράφτηκαν πριν προξενούν τόση εντύπωση. Φαίνονται να λάμπουν σα διάττοντες αστέρες, μοναχικά στην πρωτοτυπία τους, μα και εξίσου αυτοκαταστροφικά. Έργα που πραγματικά ανήκαν στο μέλλον και βρέθηκαν σε λάθος εποχή. Τέτοιο έργο είναι και το «Τα Τραγούδια του Μάλντορορ», του αινιγματικού Κόμη Λωτρεαμόν.
Ο Κόμης Λωτρεαμόν δεν ήταν κόμης, ούτε λεγόταν Λωτρεαμόν. Το όνομα αυτό προέρχεται από το μυθιστόρημα Λωτρεαμόν (Lautreamont) του Γάλλου Eugène Sue και υιοθετήθηκε από τον ευαίσθητο Ισίδωρο (Ιζιντόρ) Ντυκάς (1846-1870). Γεννημένος στο Μοντεβιδέο της Παραγουάης, από πατέρα Γάλλο διπλωμάτη και μητέρα από τα Πυρηναία, αποτελεί μια φυσιογνωμία, μια μυστηριώδη φιγούρα, για την οποία δεν γνωστά πολλά. Είναι όμως γνωστό ότι ήρθε στο Παρίσι για να φοιτήσει στη Σχολή Μεταλλειολόγων. Στη πόλη αυτή ξεκίνησε να γράφει και το διασημότερο έργο του, «Τα τραγούδια του Μάλντορορ». Πέρα από αυτό το έργο, έγραφε ποιήματα, κατάφερε μάλιστα να εκδώσει και μια συλλογή ποιημάτων γνωστή απλά ως «Ποιήματα». Πέθανε το 1870,σε ηλικία μόλις 24 χρονών, από άγνωστα αίτια.
Τα «Ποιήματα» του έκαναν κάποια αίσθηση, τα «Τραγούδια» του όμως πέρα από κάποιες ελλειμματικές αναφορές, δεν είδαν το φως της δημοσιότητας παρά αρκετά χρόνια ακόμα, εξαιτίας του φόβου που προκαλούσε το προκλητικό τους περιεχόμενο.
Ο λόγος είναι απλός. Το «Τα Τραγούδια του Μάλντορορ» αποτελεί μια υπερρεαλιστική κραυγή σε έναν κόσμο που κυριαρχούσε ο ρεαλισμός και η αναδιαμόρφωση του κοινωνικού Συμβολαίου. Όταν όλη η Ευρώπη κοιτούσε τον κόσμο και έψαχνε την καθαρή μορφή του, στηριγμένη μόνο στις αισθήσεις της και την επιστήμη, όταν η κοινωνία έβλεπε τον εαυτό της και εστίαζε στο δράμα των χαμηλότερων τάξεων, γιατί ουσιαστικά αυτές το καθιστούσαν απαραίτητο, ο Ντυκάς τα αγνόησε όλα αυτά και στράφηκε στον εαυτό του, σε μια ενδοσκόπηση που όμοια της ο κόσμος δεν είχε δει μέχρι τότε, και δε θα έβλεπε παρά 60 χρόνια αργότερα, με την ανάδυση του Υπερρεαλισμού.
Παρά τη μικρή τους έκταση, τα «Τα Τραγούδια» καλύπτουν κάθε πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας, από τον έρωτα έως την οικονομία (αλήθεια, πόσο μακριά είναι άραγε αυτές οι έννοιες;) από τη πορνεία έως τη θαλάσσια ζωή. Ο Nτυκάς, με την δύναμη που φέρνει η άγνοια της εφηβείας κοίταξε μέσα του, είδε όμως όλο τον κόσμο. Παρέδωσε μια Θεία κωμωδία, χωρίς τίποτα το θείο, ή το κωμικό, με τη σημερινή έννοια.
Πολλοί προχωρούν στην ανάγνωση του έργου με την προκατάληψη ότι θα διαβάσουν το παραλήρημα ενός τρελού. Αυτό δε θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Η τρέλα, η πραγματική τρέλα, είναι ανίκανη να μεταδώσει τις έννοιες, τη πολυπλοκότητα και το εύρος των θεμάτων με τόση δυναμική. Θαρραλέος στα όρια του θράσους, ταυτόχρονα όμως με ξεκάθαρη οξύνοια. Χρησιμοποίησε το πρίσμα της τρέλας ώστε να μετατρέψει ένα φοβικό ακροατήριο σε δεκτικό κοινό. Σαν να έλεγε «Μη φοβάστε δε λέω την αλήθεια, είμαι μονάχα ένας τρελός» και να ξεγυμνώνει μετά τον κόσμο μέσα από λέξεις αιχμηρής ειλικρίνειας. Περισσότερο από όλα, ο Ντυκάς καυτηριάζει αυτό που ο Μπωντλαίρ αποκαλούσε Αστικό Πνεύμα, ουσιαστικά δηλαδή τα κοινωνικό συντηρητισμό που δεν άφηνε να αναπτυχθούν οι δημιουργικές δυνάμεις τόσο του καλλιτέχνη, όσο και της κοινωνίας. Αυτό στηλιτεύεται με ασύστολο κυνισμό.
Πέρα από τη θεματολογία του, η ομορφιά των ασμάτων είναι πραγματικά απίστευτη. Έχουν κάτι από στη στόφα των κλασικών αυτά τα περίεργα πεζά ποιήματα, εκλάμψεις κάλλους που η βουτηγμένη στη πίσσα Ευρώπη του 19ου δε θα μπορούσε να δει. Μπορεί κάποιος να δει υποψίες, όχι επιρροές, από το φάσμα του Μπωντλαίρ ή του Βοκάκιου ακόμα. Ένας λόγος αριστοτεχνικά δοσμένος με εξάρσεις και ταυτόχρονα λεπτότητα, δύναμη και ευαισθησία.
Το έργο του Λωτρεαμόν άργησε να αναγνωριστεί. Αρκετά χρόνια μετά το θάνατό του το 1870, και συγκεκριμένα το 1885 ο Max Waller δημοσίευσε απόσπασμα από τα «Άσματα του Μάλντορορ» στην βελγική επιθεώρηση Jeune Belgique. Στον 20ο αιώνα, ο λογοτέχνης ΑλφρέντΖαρύ τόνισε επίσης την αξία του έργου του Ντυκάς και τότε τον αγκάλιασαν οι Υπερρεαλιστές και τον τοποθέτησαν στη λίστα με τους ευεργέτες τους. Με τον τρόπο αυτό το έργο του Λωτρεαμόν έφτασε μέχρι τις μέρες μας. Μια ακόμα τους πράξη που έδωσε πολλά στον κόσμο. Έτσι το γνωρίσαμε εμείς με τα δικά μας κοινωνικά ήθη και την δική μας εκδοχή του Αστικού Πνεύματος. Τα «Τραγούδια» ακόμα προκαλούν την ηθική του κόσμου και την διαστέλλουν, προκειμένου να χωρέσει τα πάντα.
«Υπηρέτησα το αστυνομικό ρεπορτάζ για σαράντα χρόνια και στην επαγγελματική μου σταδιοδρομία μού έλαχε να ζω μια ζωή με τους συναδέλφους μου δημοσιογράφους, με τους αστυνομικούς, με τους πυροσβέστες, αλλά και με τους κάθε λογής εγκληματίες. Ασκώντας το δημοσιογραφικό λειτούργημα, είχα πάντα ως προτεραιότητα να ενημερώνω σωστά κι αντικειμενικά τους αναγνώστες...
Η έρευνα για τις δολοφονίες ανήλικων μεταναστών διακόπτεται όταν ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας βρίσκεται νεκρός στη Στοκχόλμη, σε μια σκηνή εγκλήματος που παραπέμπει σε κάποιο μυστηριώδες τελετουργικό. Μια σειρά από περίεργες λεπτομέρειες δείχνει ότι το κίνητρο του άγνωστου δράστη ήταν η εκδίκηση. Αλλά τι είδους εκδίκηση οδηγεί σ’ έναν...
Γαλλική Ριβιέρα 1956. Ο Μπέρνι Γκούντερ δουλεύει με το ψευδώνυμο Βάλτερ Βολφ στο ξενοδοχείο Γκραντ Οτέλ. Ενώ έχει αποφασίσει ότι δεν αξίζει να ζει, θα γνωρίσει τον Σόμερσετ Μομ ο οποίος είναι πολύ γνωστός Άγγλος συγγραφέας της εποχής εκείνης....
Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από τον πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Κάρελ Φαμπρίσιους “Η καρδερίνα“ και την καταλυτική επίδραση που είχε στη ζωή του έφηβου Θίο Ντέκερ. Ο Θίο είναι ένας σχετικά συνηθισμένος 13χρονος. Ζει στην Νέα Υόρκη με την αφοσιωμένη μητέρα του και τον απόντα και ψυχρό πατέρα του. Σε μια στιγμή όμως θα αλλάξει όλη του η ζωή όταν θα επιβιώσει...
Όταν ένα παιδί ζητάει συνέχεια δώρα και παιχνίδια δεν είναι περίεργο.
Περίεργο είναι να τα στοιβάζει στο δωμάτιό του και να μην τα ανοίγει.
Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από μια τέτοια συμπεριφορά;
Κι ο Αϊ-Βασίλης τι ρόλο παίζει σε όλο αυτό;...
Ένα βιβλίο στο οποίο μπλέκονται με χιούμορ πολλές ιστορικές προσωπικές του προηγούμενου αιώνα όπως ο Στάλιν, ο Τσόρτσιλ, ο Μάο, ο Φράνκο, ο Τρούμαν και ο Ντε Γκολ. Ο Άλαν Κάρλσον ζει την κάθε του μέρα με πάθος ακόμα και όταν όλες οι πιθανότητες φαίνεται να είναι εναντίον του...
Το κλίμα των ημερών είναι βαρύ. Προσπάθησα αρκετά να βρω ένα θέμα να γράψω. Πώς είναι δυνατόν να ασχολούμαι με οτιδήποτε άλλο εκτός από την ελληνική πραγματικότητα αυτή τη στιγμή; Δεν ήθελα να γράψω ακόμη μια κριτική λες και βρίσκομαι στον κόσμο μου, μέχρι που θυμήθηκα ένα βιβλίο που διάβασα πριν περίπου ενάμιση χρόνο. «Τα Σταφύλια της Οργής» του Αμερικανού ...
Ένα γκρίζο, παγωµένο αποµεσήµερο, µια νεαρή κοπέλα, η Μαίρη Γέλαν, φτάνει σ’ έναν έρηµο βαλτότοπο κοντά στις ακτές της Κορνουάλης, όπου, µέσα στην ερηµιά, υψώνεται η Ταβέρνα της Τζαµάικας. Ορφανή από γονείς, η Μαίρη νιώθει παγιδευµένη από την πρώτη στιγµή που πατάει το πόδι της σ’ αυτόν τον αφιλόξενο τόπο. Βίαιος, µέθυσος και κακός, ο θείος της, ο Τζος Μέρλι...
Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο της σειράς «Το τραγούδι της φωτιάς και του πάγου» του Τζορτζ Μάρτιν, που έχει γίνει γνωστή πλέον σε όλους ως «Game of Thrones» από την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά.
Παιχνίδι του Στέμματος είναι ο τίτλος του πρώτου βιβλίου. Μιλάμε για ένα βιβλίο περιπέτειας και φαντασίας και σίγουρα πολύ ανώτερο από την τηλεοπτική σειρά...
Η Michelin, που κατέχει ηγετική θέση στην παγκόσμια βιομηχανία των ελαστικών, συντονίζει το έργο BlackCycle. Στο έργο συμμετέχουν 7 βιομηχανικοί εταίροι και 5 Ερευνητικοί & Τεχνολογικοί οργανισμοί (RTOs). ...
Τις ομορφιές της λίμνης του Ωραιοκάστρου «Παναγιώτης Ισχνόπουλος» , σε τουριστικό προορισμό και πόλο έλξης για κατοίκους και επισκέπτες σχεδιάζει να αναδείξει ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης.
...
Οι συνθήκες της ανθρώπινης ζωής στη Γη για τα επόμενα τουλάχιστον 10.000 χρόνια θα καθοριστούν από το βαθμό στον οποίο οι χώρες θα περικόψουν τις εκπομπές τους τα επόμενα 50 χρόνια.
Αυτό υποστηρίζει ο επικεφαλής του Stockholm Resilience Centre στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η συνέχιση της χρήσης πετρελαίου, φυσικού αερίου και ά...
Ο άνθρωπος στην προσπάθεια του να διαχειριστεί στρεσογόνες καταστάσεις καθώς και καταστάσεις κρίσης, προσφεύγει στην κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών, αγνοώντας ότι η διατροφή συμμετέχει καταλυτικά στην εμφάνιση της παχυσαρκίας, καθώς το αρνητικό ισοζύγιο μεταξύ των προσλαμβανομένων θερμίδων και όσων καταναλώνονται αποτελεί τη ρίζα του προβλήματος. ...
Ας μιλήσουμε και λίγο για εφηβικά είδωλα. Ή για να το θέσω καλύτερα· την εξέλιξη και την αξία αυτών των ειδώλων μέσα στον χρόνο και την εσωτερική ανάγκη που, κακά τα ψέματα, όλοι λίγο πολύ κάποτε νιώσαμε πως θέλουμε να μοιάσουμε και να ήμασταν στη θέση τους· τεράστια θρυλικά ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής που οι αφίσες τους κοσμούν τα δωμάτια των εφή...
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε έρευνα από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ σχετικά με το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων στον οικονομικό, εκπαιδευτικό και υγειονομικό τομέα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι σκανδιναβικές χώρες (Ισλανδία, Σουηδία, Νορβηγία κλπ) κατείχαν τις πρώτες θέσεις αφού δείχνουν να έχουν εξαλείψει σημαντικά τη κοινωνική ανισότητα μεταξύ ανδρών...
Συγγραφέας: Mike Greene
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Κάντε ένα διάλειμμα από τις υποχρεώσεις και τη ρουτίνα της καθημερινότητας προκειμένου να ανανεωθείτε, να ανασυγκροτήσετε τις δυνάμεις σας, να επαναπροσδιορίσετε το επίκεντρο του ενδιαφέροντός σας, να ανακαλύψετε και να υλοποιήσετε στους στόχους σας.
Ο Mike Greene προτείνει 52 τρόπους...
Την ‘‘επόμενη μέρα’’ μιας πυρηνικής καταστροφής που εξοντώνει το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας, δύο άνδρες και μια νεαρή γυναίκα βρίσκονται μπλεγμένοι σε ένα συναισθηματικά φορτισμένο ερωτικό τρίγωνο, αφού είναι ,φαινομενικά, οι μόνοι επιζήσαντες…...
«Σταμάτα» μουρμούρισε μέσα στον ύπνο του.
Δεν σταμάτησε.
Το σκούντημα τον ενοχλούσε για κάνα δεκάλεπτο.
Το ένιωθε και το ζούσε στην ονειροχώρα, καθώς έβλεπε πως βρισκόταν σε ένα λούνα παρκ επάνω στην μεγάλη ρόδα. Αν και γεμάτο κόσμο το πάρκο, δεν ακουγόταν κανένας ήχος.
...
Είναι λαχταριστά, αφράτα και πολύ οικονομικά. Είναι τα πιο εύκολα σπιτικά σοκολατάκια που σίγουρα θα ξετρελάνουν τα παιδιά!
Υλικά
400 γραμμάρια ζαχαρούχο γάλα
450 γραμμάρια μαύρη κουβερτούρα
300 γραμμάρια κουβερτούρα γάλακτος
Προαιρετικά
λίγη βανίλια σε σκόνη
ψιλοκομμένα καρύδια
2 κ.σ. από κάποιο λικέρ της αρεσκείας σας
Εκτέλεση
Σε ένα κατσ...
Ας πούμε ότι δεν ανήκεις σε εκείνη την κατηγορία των ανθρώπων που απολαμβάνουν τρεις μήνες διακοπές το καλοκαίρι (αλήθεια, υπάρχουν τέτοιες διακοπές;) και ας πούμε ότι ταυτιζόμαστε πλήρως μαζί σου....
Αλάτι: Όσο και να αντιπαθούμε αυτό το νοστιμότατο υλικό που κάθε φορά που το γευόμαστε σκεφτόμαστε πόσο άραγε να ενθαρρύνουμε την κυτταρίτιδα που φλερτάρει μα τα ποδαράκια μας, υπάρχουν πολλά καλά και αρκετοί λόγοι που το κάνουν να παίρνει άξια μία σταθερή θέση στα ντουλάπια της κουζίνας μας. Το αλάτι είναι θαυματουργό… στην καθαριότητα του σπιτιού μας....